İşletme Defteri Nedir? Kimler İşletme Defteri Tutabilir?
İşletme defteri, bir işletmenin finansal işlemlerini kaydetmek amacıyla kullanılan resmi belgelerdir. İşletme defterleri, işletmenin mali durumunu, gelir-gider durumunu ve varlık durumunu doğru bir şekilde takip etmek için tutulur. İşletme defterleri genellikle şu şekilde sınıflandırılır:
Genel Muhasebe Defteri (Defter-i Kebir)
İşletmenin tüm mali işlemlerinin kaydedildiği ana defterdir. Burada gelir, gider, varlık ve borçlar detaylı olarak yer alır.
Yevmiye Defteri
Günlük olarak yapılan muhasebe kayıtlarının tutulduğu defterdir. Yevmiye defteri, her işlem için ayrı ayrı yapılan kayıtları içerir ve genel muhasebe defterine geçiş için temel belge niteliğindedir.
Defter-i Hâsın
İşletmenin alacak ve borçlarını kaydettiği defterdir. Alacaklı ve borçlu kişilerin isimleri ve miktarları burada detaylı olarak yer alır.
Envanter Defteri
İşletmenin stokları ve envanterleri ile ilgili kayıtların tutulduğu defterdir. Stok giriş-çıkışları, stok miktarları ve değerlemeleri burada yer alır.
Cari Hesaplar Defteri
İşletmenin müşteri ve tedarikçi hesaplarının takip edildiği defterdir. Müşterilere yapılan satışlar, alacaklar, tedarikçilere yapılan alımlar, borçlar bu defterde kaydedilir.
Kimler İşletme Defteri Tutabilir?
İşletme defteri tutma yükümlülüğü, Türkiye´de Türk Ticaret Kanunu ve Türkiye Muhasebe Standartları çerçevesinde belirlenmiştir. Bu kapsamda işletme defteri tutma zorunluluğu olanlar şunlardır:
Ticari İşletmeler
Türk Ticaret Kanunu´na göre ticari işletme sayılan işletmelerin (kollektif şirketler, limited şirketler, anonim şirketler vb.) defter tutma yükümlülüğü vardır.
Şahıs İşletmeleri
Şahıs işletmeleri de ticari faaliyetleri nedeniyle işletme defteri tutmak zorundadır.
Dernekler ve Kooperatifler
Dernekler ve kooperatifler de faaliyetleri gereği işletme defteri tutmakla yükümlüdür.
Mükellefler
Vergi mükellefi olan kişiler ve işletmeler, vergi yasaları gereği finansal işlemlerini kayıt altına almak zorundadır.
İşletme defterlerinin tutulması, işletmenin vergisel ve hukuki yükümlülüklerini yerine getirmesini sağlar. Ayrıca doğru ve düzenli tutulan işletme defterleri, işletmenin mali durumunu yönetmek, raporlamak ve denetlemek için de önemli bir araçtır.
Diğer Blog
E-Arşiv Fatura Avantajları
Turizm Sektöründe E-Dönüşüme Gönüllü Geçiş
Sağlık Sektöründe E-Arşiv Fatura Avantajları
Perakende Sektöründe E-Arşiv Fatura Avantajları
Yılbaşı itibarıyla E- Defter uygulamasına geçişi zorunlu mükellefler
GİB 2. nüsha aktarımı ve E-Defter Saklama Yetkisi
E-Dönüşüme Geçmenin Avantajları Nelerdir?
E-BORDRO HİZMETİNİN AVANTAJLARI NELERDİR?
Hızlı ve Doğru E-Fatura Başvuru Süreci Hakkında Bilinmesi Gereken Her Şey
E-İmza İle İş Hayatınızın Ne Kadar Kolaylaşağı Hayallerle Sınırlı
İnteraktif Arşiv Fatura Süreci
E-Fatura Zorunluluğunda Hem Sektörel Hem Ciro Bazlı Kriterler
Ticari E-Fatura Nedir? Nasıl İptal Edilir?
Bulut Yedekleme Nedir? Şirketler İçin Önemi Nedir?
EDM Bilişim Mobil Uygulaması
Oto Galericiler İçin E-Belge Zorunluluğu ve EDM ile Geçiş Avantajları
KEP NEDİR? (Kayıtlı Elektronik Posta)
FMCG (Hızlı Tüketim Malları) Sektöründe E-Dönüşüm
E-İrsaliyeye Kimler Geçmelidir?
E-Defter & E-Defter Saklama
E-Dönüşümün Doğaya Faydası
KEP (Kayıtlı Elektronik Posta)
E-Ticaret Firmalarına 2023 de E-Fatura Geçiş Zorunluluğu
E-Biletler Gider Olarak Gösterilir mi?
E-Defter 2. Nüsha Aktarımları Nasıl Yapılır?
E-Faturada Temel Fatura mı Ticari Fatura mi Kesilmelidir?
Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) Nedir?
Muhasebe (Fiş) Aktarım Nedir?
E-Dönüşümle İşimizi Etkin ve Verimli Hale Getirelim, Doğamızı Koruyalım.
E-Defter ve Web Servis Yöntemi Kullanım Avantajları
Eşanlı E-Defter Gönderimi
E-Arşiv Raporlarına Eklenen Yeni Alanlar
Banka Kredisinin Muhasebeleştirilmesi
Personel Özlük Dosyası Nedir? Nasıl Hazırlanır?
Gelir Gider Takip Programı
Ön Muhasebenin Genel Muhasebeden Farkı
EDM Mobil Uygulama Özellikleri
Ön Muhasebe Raporlama Programları
Karbon Ayak İzi Hayatımıza Giriyor...
E-Fatura Mobil Uygulaması
Gelir Gider Tablosu Nedir? Nasıl Hazırlanır?
Nace Kodu Nedir? Ne İşe Yarar?
2024 Personel Özlük Dosyası Nedir? Nasıl Hazırlanır?
İhracaat Faturası Nedir? Nasıl Hazırlanır?
İnternet Vergi Dairesi Nedir? Nasıl Kullanılır?
Kasa Hesabı Nedir? Adım ADım 100 Kasa Hesabı İşleyişi
Mali Mühür ve E-İmza Nedir? Kimler Kullanır?
Tahsilat Makbuzu Nedir? Nasıl Kesilir?
Temel ve Ticari E-Fatura Arasındaki Fark Nedir?
Pazaryerleri ve KEP Adresi Zorunluluğu
Personel Özlük Dosyası Nedir, Nasıl Hazırlanır?
NACE Kodu Nedir, Ne İşe Yarar?
Gelir Gider Tablosu Nedir Nasıl Hazırlanır?
Proforma Fatura ve Teklif
Mali Mühür ve E-İmza Nedir? Kimler Kullanır?
Kasa Hesabı Nedir? Adım Adım 100 Kasa Hesabı İşleyişi
Tahsilat Mahbuzu Nedir, Nasıl Kesilir?
Temel ve Ticari Fatura Arasındaki Farklar
Ön Muhasebe Mobil Uygulama
Kredi Kartıyla Online Tahsilat
İşletme Defteri Nedir? Kimler İşletme Defteri Tutabilir?
E-Müstahsil Makbuzu Nedir?
E-İmza Nedir ve Nerelerde Kullanılır?